Soundbay Festival 2024 – Kaksi päivää – yksi eeppinen video

Videotuotanto

Energy Events Oulu

Soundbay Festival on uusi tapahtumakonsepti, joka järjestettiin ensimmäistä kertaa 16.-17.2024 Oulussa. Tapahtuma on tarkoitus järjestää vuosittain, joten oli tärkeää, että ensimmäisestä tapahtumasta saadaan valtavasti laadukasta markkinointimateriaalia jälkimarkkinointiin sekä seuraavan vuoden tapahtuman markkinointia varten.

Jälkimarkkinointi – mitä ihmettä se on?

Jälkimarkkinointi tarkoittaa markkinointia, jota tehdään nimensä mukaisesti tapahtuman jälkeen. Sen tavoitteena on vahvistaa tapahtuman vaikutusta, sitouttaa osallistujia ja kasvattaa tapahtuman brändiä pitkällä aikavälillä. Jälkimarkkinointi voi sisältää esimerkiksi aftermovien jakamisen sosiaalisessa mediassa, uutiskirjeissä tai verkkosivustolla. Se on tärkeää, koska se luo kestävää arvoa tapahtumalle, houkuttelee uusia osallistujia tuleviin tapahtumiin ja vahvistaa yhteisöllisyyttä tapahtuman ympärillä.

Aftermovie – elokuva tapahtumasta?

Aftermovie on tärkeä osa tapahtuman jälkimarkkinointia, sillä se tallentaa tapahtuman huippuhetket, tunnelman ja osallistujien innostuksen yhteen visuaalisesti houkuttelevaan pakettiin. Aftermovie herättää uudelleen tapahtuman kokemukset, mikä auttaa pitämään osallistujat sitoutuneina ja kiinnostuneina myös tapahtuman jälkeen. Se on tehokas tapa tuoda esiin tapahtuman ainutlaatuisuus ja välittää viesti niille, jotka eivät päässeet paikalle.

Monipuolinen työkalu järjestäjille

Tuotimme videosta n. 3 minuutin mittaisen videon, joka toimitettiin asiakkaalle useissa eri resoluutiossa eri julkaisualustoja varten. Mukana oli perinteinen sosiaalisen median pystyvideo sekä kahdella eri resoluutiolla olevaa laajakuva-videota. 2K-versio on hyvä ladattavaksi esimerkiksi Facebookiin ja 4K-versio sopii hyvin Youtubeen ja Vimeoon. Kotisivuille voidaan upottaa Youtubesta tai Vimeosta, jolloin video ei tee kotisivun lataamisesta liian raskasta.

Näistä materiaalista asiakas voi leikata seuraavan vuoden markkinointiin lyhyempiä klippejä markkinointiinsa, joilla saadaan heräteltyä viime vuoden tunnelatauksella ja muistojen avulla kiinnostus myös tulevaa tapahtumaa kohtaan.

Yhteistyö asiakkaan kanssa

Kuukausia ennen tapahtumaa olimme asiakkaan kanssa yhteydessä eri sosiaalisen median viestikanavien kautta ja lähempänä tapahtumaa toki suunnittelimme myös tulevaa puhelimien välityksellä.

Kun tapahtuma-aluetta alettiin rakentamaan kutsui tapahtumajärjestäjä meidät paikan päälle ns. ”scouttamaan” työalue. Näin pääsin etukäteen suunnittelemaan dronelle nousu- ja laskeutumispaikan sekä hätälaskeutumispaikan. Sain suunnittella tarkasti lentoreitit ottaen huomioon alueen rajoitukset. Lisäksi pääsin tutustumaan esiintymislavaan sekä yleiseen alueen järjestelyyn, joka on tärkeää kuvakulmia miettiessä. On myös tärkeää löytää itselle turvallinen tukikohta, jossa voi ladata akkuja, säilyttää tarvikkeita sekä myös syödä ja pitää taukoja. Tämä oli onneksi järjestetty erittäin hyvin tapahtumajärjestäjän puolelta eli mediatuotannolle oli oma koppi, josta löytyi kaikki tarvittava.

Kuvauspäivät

Tapahtumapäivänä tapahtumajärjestäjällä on niin paljon tekemistä ja kiirettä, että silloin hän tuskin ehtii enää opastamaan kuvaajaa, jos hänellä on jäänyt kysyttävää. Me olimme saaneet kommunikoitua kaiken tarvittavan hyvin etukäteen ja tapahtumapäivänä saimme kaikki keskittyä omaan työhömme.

Kuvauspäivät sujuivat oikein lepposissa merkeissä ja pääsimme välillä tekemään yhteistyötä toisen yrityksen (Mediataitaja) kanssa, jotka tuottivat somesisältöä tapahtumasta. Se on kyllä uskomattoman mukavaa kun pääsee tekemään työtä jota rakastaa muiden samanhenkisten yrittäjien kanssa.

Dronelennot onnistuivat niinkuin olin suunnittelut. Kerran parkkeerasin dronen puun latvaan kun innostuin hieman liikaa hienosta kuvakulmasta, mutta siitäkin selvittiin sillä että dronen jalkaan tarttui pieni oksa mukaan muistoksi.

Editointi – video herää eloon

Jo videoita siirtäessä tietokoneelle ja sitä kautta editointiohjelmaan näin jo, että materiaali on uskomattoman hienoa. Siitä kiitos kuuluu paljolti tapahtuman asiakkaille sekä esiintyjille, jotka hyvin osasivat olla hyvin luonnollisesti kameran edessä sekä antoivan hyvän fiiliksen näkyä.

Musiikki löytyi aika nopeasti kun selailin tapahtumassa esiintyneiden musiikkia. Selkeästi omiin korviin ja videon jaksotusta ajatellen esiin pomppasi Pegboard Nerdsin raita Superpower. Heidän musiikkiin olin törmännyt ennenkin, sillä heidän materiaali on erittäin suosittua videopelaajien soittolistoilla. Laitoin heille sähköpostia, jossa esittelin itseni ja asiani sekä pyysin lupaa käyttää heidän musiikkiaan videossa. Lupa tuli samantien.

Videon editointi sujui ilman ongelmia ja melko nopeasti sain videosta raakileen kasaan, jota sitten hienosäädin istumaan musiikkiin paremmin. Kun flow oli hyvä, siirryin muokkaamaan värit kohdilleen. Tapahtuman aikaan oli pilvistä, aurinkoista, ilta-aurinkoa sekä pimeää. Tarkoitus ei ollutkaan matchata kaikkia klippejä näyttämään samalta vaan tuoda armotta esille erilaiset hetket päivien tapahtumissa.

Lopuksi lisäilin kevyesti valoefektejä sekä grafiikkaa. Tein ensin hieman enemmän grafiikkaa videolle, mutta huomasin, että tässä tapauksessa se on tarpeetonta, koska videolla tapahtuu niin paljon ja se kulkee todella hyvin eteenpäin muutenkin eikä lisäinfoa tarvi lisätä grafiikan avulla. Riisuin turhat efektit siis pois ja video alkoi olemaan valmis.

Video esikatseluun

Jäljellä oli enää oikeastaan saada muilta kommentteja ja reaktioita videoon. Näytin videota muille videon tekijöille, tiskijukille sekä tuttaville, joiden tiedän olevan kivuliaan rehellisiä. Kun nämä palautteet oli kuultu, tein pieni viilauksia siellä täällä ja laitoin videon menemään myös asiakkaalle esikatseluun. Muutamien päivien tutkailujen jälkeen tulikin asiakkaalta viesti, että kaikki ok. Sitten vain tiedostot asiakkaalle vinkkien ja neuvojen kera ja oltiin valmiina.

Olisiko ammattitaitoisesta videotuotannosta hyötyä sinun yrityksellesi? Jos mielenkiinto heräsi, niin kysäise tarjous sinullekin. Tarjouksen pyytäminen ei sido sinua yhtään mihinkään

Scroll to Top