Blogin hostile takeover

Tieto lisää tuskaa, mutta kenen tuskaa ja millaista tuskaa. En tarkoita itse tiedon sisältämän informaation aiheuttamaa ahdinkoa, vaan tietoa siitä, että etsiessämme tietoa meillä tuntuu olevan aina vain vähemmän ja vähemmän vaihtoehtoja. 

Elämme vuotta 2019 ja meidän käytettävissämme on enemmän informaatiota kuin koskaan. Tänä vuonna tiedämme enemmän kuin tiesimme viime vuonna. Itse asiassa nyt tiedämme enemmän kuin tiesimme tunti sitten. Tämä kaikki informaatio on meidän ulottuvillamme internetin välityksellä. Yleisimmin tietoa etsiessämme käytämme Google-hakukonetta.

Osaatko sinä käyttää Googlea tai tiedätkö miten se toimii? Mikä Googlen kanssa voisi mennä vikaan, kun sehän on niin fiksu sovellus? Se kerää sinusta tietoa ja esittelee sinulle yksilöllistä sisältöä. Sinunhan ei itse tarvitse oikeastaan tehdä muuta kuin kirjoittaa muutama hakusana ja Google ymmärtää, mitä SINÄ olet hakemassa. Väärin. Olisihan se toki hienoa, jos Google toimisi näin, mutta ei se toimi. Kyllä, Google kerää sinusta tietoa aivan kuten monet muutkin sovellukset ja sivustot. Mutta se, mihin ne käyttävät tietoa, on lähinnä mainosten kohdentamiseen. Mainoksien myymisellä nämä sivustot tekevät rahansa.

Hakukoneeseen ilmestyvä tieto ei perustu sinusta kerättyyn tietoon, vaan käyttämääsi hakusanaan. Google ei listaa hakuosumia sinulle räätälöitynä, vaan hakusanaan liittyvät sivustot, jotka se algoritminsa mukaan näkee olennaiseksi näyttää sinulle. Ne sivustot, jotka näkyvät ensimmäisellä sivulla, ovat joko onnistuneet hakukoneoptimoimaan sivustonsa parhaiten tai ovat maksaneet näkyvyydestä eniten. Maksetun näkyvyyden tunnistat ‘mainos’-merkistä. Miksi yritykset sitten tahtovat ensimmäisille sivuille? Ensimmäisenä oleva hakuosuma nappaa yli 30% kaikista klikkauksista, jonka jälkeen määrät alkavat tippumaan radikaalisti. Kolmas hakuosumakaan ei saa enää kuin n. 10 % kaikista klikkauksista. Toiselle sivulle klikkaa alle 5% käyttäjistä. Sinun täytyy ymmärtää käyttäjänä, että nämä ensimmäiset osumat eivät ole sinulle räätälöityjä hakuja, vaan ne perustuvat aivan täysin käyttämääsi hakusanaan. Jos et ole osannut kuvailla hakuasi oikein, Google ei tule sinulle koskaan näyttämään oikeaa sisältöä. Vaikka hakusanasi olisikin oikein, ensimmäisinä olevat osumat eivät edelleenkään ole takuuvarmasti se, mitä juuri SINÄ haet.

Me teemme paljon hakukoneoptimointia asiakkaillemme. Monesti teemme hakusanakartoitusta, jolloin löydämme hakusanaan liittyviä sivustoja vielä kymmenenneltäkin sivulta, jotka ovat vielä aivan relevantteja liittyen hakusanaamme. Varmasti löytäisimme vielä pidemmältäkin, mutta pysähdymme yleensä sivulle numero 10. Heidän optimointinsa ja sivuston liikenne ei vain saa niitä lähemmäksi ensimmäistä sivua ja näin ollen asiakkaat eivät löydä sivustoa Googlen kautta. Monesti ihmisillä on sellainen käsitys, että mitä kauempana sivusto on ensimmäisestä sivusta, sitä kauempana sen sivuston sisältö on hakusanasta. Näin ei siis ole, vaan sivuston hakukoneoptimointi on heikompi, mitä edeltävillä sivustoilla on.

Ja nyt pääsemme lopultakin alussa mainitsemaani lauseeseen – enemmän tietoa, enemmän ongelmia. Kun me etsimme tietoa, me itseasiassa saamme vain erittäin kapean valikoiman vaihtoehtoja eteemme ja koska oletamme automaattisesti näiden vaihtoehtojen olevan meille ne oikeat, tyydymme niihin. Siispä, kun seuraavan kerran etsit tietoa, käytä hieman enemmän aikaa ja kulje osumissa reippaasti vain sivuja eteenpäin. Lisäksi voit kokeilla hakusanan synonyymejä tai vaikkapa kokonaisia lauseita. Löydät varmasti lisää vaihtoehtoja hakusanaasi liittyen.


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *